torsdag, september 13, 2007

Test: Gott & blandat Salt

Efter mitt tidigare inlägg om saltlakritsens bottennapp är det dags att gå vidare till the good stuff. Först ut, en påse som funnits på marknaden riktigt länge, även om den bytte innehåll ganska drastiskt för ett antal år sedan (och har också på sistone bytt namn från Salt & blandat). Denna blandning innehåller sex olika sorters bitar, varav fyra är svarta och får räknas som saltlakrits:

  • stjärna: god, fyllig lakritssmak, lite lätt kryddig,
  • triangel: tydlig smak av viol, god om man är på humör för det,
  • rör: ljuvligt mild smak, lite söt, nog min favorit i den här påsen,
  • skogsbär: formen till trots har denna en pepprig ton som framträder efter en liten stund och fungerar förvånansvärt bra, den påminner lite om turkisk peppar, men är inte på långa vägar lika stark.
De två kvarvarande sorterna är alltså inte lakrits:
  • snäckskal: brun läskig färg med en nästan lika läskig smak som jag har svårt att placera, jag brukar undvika dessa helt,
  • chilifrukt: röd, lite het smak (ganska försynt för att vara chili).
Samtliga bitar har ett tunt lager salt utanpå, vilket jag egentligen inte brukar vara så förtjust i, men detta är så pass tunt och finkornigt att det ändå fungerar. Sammanfattningsvis får denna påse godkänt.

Inga kommentarer: