tisdag, augusti 21, 2007

Vilken teologisk åskådning har du?

Hittade ett intressant test kring teologi (endast på engelska). Lite kul, för plötsligt ställs man inför en och annan frågeställning som man inte riktigt funderat över tidigare. Det gör kanske också att vissa av svaren inte blir särskilt genomtänkta, men det sätter i alla fall igång en tankeprocess. Och tankeprocesser tycker vi om. Så här är mitt resultat.

You scored as Emergent/Postmodern, You are Emergent/Postmodern in your theology. You feel alienated from older forms of church, you don't think they connect to modern culture very well. No one knows the whole truth about God, and we have much to learn from each other, and so learning takes place in dialogue. Evangelism should take place in relationships rather than through crusades and altar-calls. People are interested in spirituality and want to ask questions, so the church should help them to do this.

Emergent/Postmodern

82%
Neo orthodox

71%
Evangelical Holiness/Wesleyan

64%
Reformed Evangelical

57%
Classical Liberal

54%
Modern Liberal

43%
Charismatic/Pentecostal

36%
Roman Catholic

36%
Fundamentalist

14%


Hmm. Inte visste jag att det fanns en liten liten fundamentalist i mig. Får nog fundera vidare på detta. Om du under testet liksom jag utbrister: Bishop Spong?! så rekommenderar jag Wikipedia.

2 kommentarer:

Lena sa...

Hmm... dær ser man jag hamnar i samma fack som du med 71% Emergent/Postmodern. I øvrigt hade jag 64 respektive 61% på Evangelical Holiness/Wesleyan och Modern Liberal. Små roligt test att fundera sig igenom.

Anonym sa...

Ojdå, jag körde fast på första frågan!
Man måste tydligen vara utbildad präst eller teolog för att veta vad man svarar på...